Ал оқушылардан осыған байланысты:
– сенімділікпен жұмыс жасау;
– бар ынтасымен оқуға берілу;
– пікірлерді тыңдау, құрметтеу;
– өз пікірін ашық білдіруді талап ету қажет.
Тек сонда ғана олар:
– мен осы мәселе туралыне ойлаймын?
– осы мазмұннан алған ақпаратменің бұрынғы осы мәселе туралы білетініме сәйкес пе?
– осы ақпаратты үйрене отырып мен бірдеңе жасай аламын ба?
– маған бұл жаңа ойлар, идеялар қаншалықты әсер етті? деген сауалдар төңірегінде ойлауға үйренеді.
Оқушылардың функционалдық сауаттылығын дамыту жөніндегі 2012-2016 жылдарға арналған ұлттық іс-қимыл жоспарында «Білім беру нәтижелеріне табысты қол жеткізуді, алған білімін оқу және практикалық қызметте пайдалана алуын қамтамасыз ететін логикалық, конструктивті және сыни тұрғыда ойлау негіздерін қалыптастыру үшін оқытудың тиімді нысандары мен әдістері енгізілетін болады» деп көрсетілген. Оны жүзеге асыру үшін біріншіден мұғалім өзі сыни ойлана алатын болуы керек және оқушыны да сыни ойлауға үйретуі қажет.
Сыни ойлау туралы бүгінгі күні өте көп анықтамалар бар. Әркім әр түрлі жауап береді.Ең жақсы түсінік«Сыни ойлау деген не?» деген сұраққа Дэвид Клустердің берген жауабы. Сыни ойлаудың ауқымы өте кең – икемділік пен шеберлік, іс-әрекет түрлері, құндылықтар. Қарапайым есте сақтау сыни ойлау емес. Ал сыни ойлау жаңа, біз түсінгенидеялар тексеріліп, бағаланып, дамытылып, қолданғанда іске асырылады. Фактілерді есте сақтау мен идеяларды түсіну сыни ойлаудың қажетті шарттары, бірақ олардың өздері тіпті біріксе де сыни ойлауды құрастырмайды.
Сыни ойлауды қалайша айқындай аламыз? Біріншіден, сыни ойлау – дербес ойлау. Сабақ сыни ойлау қағидаларына сүйенгенде, әр оқушы өз идеяларын, бағасын, сенімін басқалардан дербес түрде құрастырады, ойлау тек жеке (индивидуалды) сипат алғанда ғана сыни болып табылады. Екіншіден,ақпарат сыни ойлаудыңақтық емес, бастапқынүктесі болып табылады. Білім уәждеме (мотивировка) тудырады, ал онсыз адам сыни ойлай алмайды. Үшіншіден, сыни ойлау сұрақ қоюдан басталып, шешімді қажет ететін проблемаларды айқындаудан басталады. Төртіншіден, сыни ойлау дәйекті, көңілге қонымды дәлелдемелерге ұмтылады. Сыни ойлайтын адам проблеманы шешуде өзіндік жолын тауып, бұл шешімді нанымды және дәйекті дәлелдермен негіздейді. Ол бұған қоса бұл проблеманың басқа да шешімдері болуын ескеріп, өзі таңдаған шешімнің басқалардан гөрі санаға қонымды және тиімді екендігін дәлелдеуге тырысады. Қандай да болмасын дәлелдеме (аргументация) үш негізгі элементтен тұрады. Дәлелдеменің негізінде жатқан оның басты мазмұны болып тұжырымды атауға болады (оны және де тезис, негізгі идея немесе дәйек деп те атайды). Тұжырым бірнеше дәлелдермен қуатталады. Өз кезегінде әрбір дәлел айғақтармен сүйемелденеді. Айғақ ретінде статистикалық деректер, мәтінге жүгіну, жеке тәжірибені қолдануға болады, яғни осы дәлелдемені растайтын және талқылаудың басқа мүшелері мойындайтын барлық деректерді келтіруге жол беріледі. Дәлелдеменің жоғарыда аталған барлық элементтерінің (тұжырым, дәлел, айғақ) іргесінде төртінші элемент – негіздеме (уәж) жатыр. Бесіншіден, сыни ойлау – әлеуметтік ойлау. Қандай да болмасын ой басқалармен бөліскенде тексеріліп, ұштала түседі, немесе, философ Ханна Арендт жазғандай, «кемелденуге тек қана біреудің қатысуында ғана жетуге болады». Біз басқалармен пікірталасып, мәтін оқып, талқылағанда, қарсы уәж айтып, пікірлерімізбен алмасқанда өз позициямызды айқындаймыз және тереңдетеміз. Сондықтан да сыни ойлау аясында еңбектенетін педагогтар әрқашанда өз сабақтарында жұптық және топтық жұмыстың сан алуан түрлерін, олардың ішінде пікірталас пен дау-дамайды және де шәкірт жазба жұмыстарының әр түрлі жариялануын қолданады. Жазу – сыни ойлауға үйретудің ең тиімді тәсілі.
«Сын тұрғысынан ойлау» дегендегі «сыни» термині «теріске шығару» дегенді емес, ойдың мәселені шешуге шоғырлануын білдіреді. Сыни тұрғыдан ойлау ой жүгірту, тұжырым жасау немесе проблеманы шешу үдерісі жүрген барлық жағдайларда орын алады. Сын тұрғысынан ойлау «ойлау туралы ойлану» деп сипатталған. Заманауи әлемде сыни тұрғыдан ойлау қазіргі заманғы жұмыс күшінің ойлауын алға тартатын атрибут ретінде қаралады. ХХ ғасырда осы проблеманы Франкфурт сыни әлеуметтік теориямектебі қарастырды. Джон Дьюи білім беру саласындағы осындай зерттеуді бастаған алғашқылардың бірі болды, ол оқушылардың ойлау дағдыларын қалыптастырудың білім беру бағдарламасын тек оқушылар үшін ғана емес, демократиялық қоғамдық құрылыс үшін тиімді болуына бағыттау керек екендігін мойындатты.
Сыни тұрғыдан ойлау сұрақ қоюдың, дәлелдеудің басты дағдыларын және төмендегі қабілеттерді дамытуды көздейді:
- айтқандарын негіздеуге және өзіміздің өмірлік тәжірибемізге қарай оны тәртіпке келтіріп, мәнін құруға әзірлік;
- күн ілгері кесіп-пішіп қоюға ұмтылмай, сұрақ қою, тапсырма беру және басқалардың идеяларын сыни бағалау;
- басқалардың өзіңнің пікіріңді сыни бағалауына және өз пікіріңнің қате болуына ашық болу;
- идеяларды сынау және «шындықты» іздеу.
Балаларға негізделген, әділ сыни тұрғыдан ойлауды қалай дамыту керектігін көрсету қажет. Оларға сұрақ қою, негіздеу, болжам жасау мен үлгілеу дағдыларын жаттықтыру қажет.
Сыни тұрғыдан ойлауға оқыту төмендегілерді бағалауға үйрету дегенді білдіреді:
- Қалай, қашан және қандай сұрақтарды қою қажет.
- Қалай, қашан және қандай негіздеу әдістерін пайдалану керек.
Бенджамин Блумның және басқалардың жұмысының шеңберінде сыни тұрғыдан ойлау оның жіктеуіндегі ойлаудың алты дағдысының ең жоғарғысы болады.Американдық ғалымдар Дж.Кэролл мен Б.Блумның білімді толық меңгерту технологиясының да маңызы зор. Педагогикада бұл технологияны «Блум таксономиясы» деп те атап жүр.
Блум таксономиясы бір ізбен реттелген мақсаттар жүйесі арқылы оқушылардың білім деңгейлерін, шығармашылық деңгейге жетуді ұсынады. Блум танымдық салада алты деңгейді бөлді, атап айтқанда ол ең төменгі деңгей ретінде фактілерді қарапайым қабылдау мен танудан бастап анағұрлым күрделі және абстрактілі психикалық деңгейлерге қарай жылжып отырып, ең күрделісі бағалау деп жіктеді.
Блум таксономиясы бойынша оқу мақсаттарының негізгі категориялары: